Tietoa Vaarannivan talousalueesta

Vaarannivan kylä sijaitsee Suomussalmen kunnan pohjoisosassa. Tällä hetkellä itse kylällä asuu vakituisesti alle 20 henkilöä ja yhteensä kyläyhdistyksen alueella asuu noin 120 vakituista asukasta. Mökkejä ja muita vapaa-ajan asuntoja on alueella noin sata. Vaaranniva ry:n alue ulottuu länteen mentäessä Puolangan rajaan saakka, 7 km Suomussalmelle päin Leväkosken tietä sekä Leppälän tien ja Isopalon tien varren kiinteistöt.

Vaarannivan historia ulottuu pitkälle 1600-luvulle saakka ja se on ollut hyvin vireä ja väkirikas kylä, josta on  joutunut muuttamaan ihmisiä työn perässä aina ulkomaille saakka. Vaarannivassa on toiminut koulu vuodesta 1927, mutta varsinainen koulurakennus valmistui vuonna 1954. Sen jälkeen rakennettiin uusi koulu, joka otettiin käyttöön 2008 ja jonka toiminta loppui 2018.

Puhekielessä Vaarannivasta käytetään nimitystä Niva tai Nivanvaara. Kylän nimi juontaa juurensa lähellä virtaavasta Nivajoesta. Vuodesta 1935 alkaen kylän virallinen nimi on ollut Vaaranniva, jotta se on erottunut muista Suomen maassa olevista Niva-nimisistä paikoista.

Kylästä ja sen asukkaista on koottu runsaasti historia- ja perinnetietoa kolmeen eri kirjaan: Kylä vedenjakajalla (2006), Näljänkä kuvina (2007) ja Näljänkä – Polkuja uuteen aikaan (2014).

Jos jäät kaipaamaan sivustolta muita tietoja, niin ole ystävällinen ja vinkkaa niistä meille, jotta mahdollisimman moni löytäisi kauttamme tarvittavat tiedot.

Kylä vaaran laella

Vaaranniva sijaitsee ihanteellisella ja keskeisellä paikalla, josta on noin 50 kilometrin matka kaikkiin keskeisiin paikkoihin; Suomussalmelle, Puolangalle, Taivalkoskelle ja Kiannanniemelle. Tulevaisuudessa kylän toiminta tulee vilkastumaan, mikäli alueelle kaavailtu tuulivoimalahanke etenee suunnitellusti. Tuulivoimala-alue rajoittuu kyläläisten maihin.

Kylän asukasrakenne on vanhusvoittoinen, mutta kyllä kylällä asuu vielä lapsiperheitä ja keski-ikäisiä työssäkäyviä. Autioituneet kotitalot ovat perillisten ahkerassa käytössä loma-aikoina.

Kylällä on oma uimaranta Nivajoen leventymän kohdalla.  Rannalla on savusauna, tavallinen sauna, hirsinen kotarakennus noin 20 m2, laavu, ulkowc, halkovaja, lasten keinut. Uimarantaa on kehitetty 60-luvulta lähtien kyläläisten yhteisillä talkoilla ja kyläläisiltä lahjoituksena saaduilla rakennustarpeilla.

Uimaranta sijaitsee osoitteessa: Vaarannivantie 43 (vajaa yksi kilometri Talouskaupalta Puolangalle päin), josta kääntyminen oikealle. Tie on peruskorjattu syksyllä 2022, jonka ansiosta autolla pääsee perille saakka.

Palvelut

Perinteinen kyläkauppa
Vaarannivan Talouskauppa palvelee arkisin klo 9.00-17.00 ja lauantaisin klo 9.00-13.00. Kaupassa on monipuolinen päivittäistavaroiden valikoima, käsin kudottuja räsymattoja sekä muita paikallisia käsityötuotteita, kahvia ja leivonnaisia, polttoaineita ja –öljyä, kaasua, postin ja Veikkauksen palvelut sekä kalastuslupien myynti. Lisäksi sinne voi maksaa kyläyhdistykselle tulevia maksuja ja nostaa käteistä rahaa, mikäli sitä on kaupan kassassa.

Kahvinkeitin ja astiavuokraus

Maa- ja kotitalousnaisten yhdistys on luovuttanut hankkimansa ison kahvinkeittimen (80 kuppia) ja astiaston kyläyhdistyksen ja metsästysyhdistyksen yhteiseen käyttöön.  Kahvinkeitintä ja astioita säilytetään kyläkaupalla ja niitä voi tiedustella: vaarannivantalouskauppa@gmail.com tai puh. 050 550 4089

Yksityisiä elinkeinonharjoittajia:
Linkous, kaivinkone-, maanrakennus- ja peltotyöt sekä kaikki sekalaiset hätäapukorjaukset, lumityöt ym.
Verneri Lindholm, puh. 044 273 5416
lindholminlammastila@gmail.com
Pihan auraus- ja lumityöt ovat kotitalousvähennyskelpoisia. Vernerin kautta voi myös sopia tutustumiskäynnistä lammastilalle.

Kaivurityöt, maansiirto, mökkien rakentaminen
JoViKe Hirsi, Jouko Kemppainen
puh. 0400 381 831

Puutavaran sahaus
Pasi Torikka
puh. 044 240 9849
Lisäksi Pasi auttaa pulaan joutuneita rengasrikoissa ym. ja osaa ohjata tarvittavan avun piiriin.

Personal Trainer ja Ravintovalmentaja
Virve Torikka
puh. 040 963 8228
moilavirve@gmail.com

Taksi
Jukka Moilanen
puh. 040 063 3102

Polttopuun myynti
Metsäyhtymä Kinnunen/ Jouni Kinnunen
puh. 040 031 0069

Konehuolto Seppänen Oy
Raskas- ja pienkonehuolto, Vaarannivantie 135
puh. 044 978 6991

Harrastukset ja luontokohteet

• Kylän luonto on rehevää ja sen ympäristössä on hyvät sieni-, marja- ja metsästysmaastot. Alueella on useita lähteitä, joten raikasta lähdevettä saa kotikulmilta.
  • Veneilemään pääsee Polvijärven rannasta ja veneenlaskupaikka sijaitsee Kokkovaarantien varrella, noin 300 metriä Puolangalle menevältä tieltä. Melontaa voi harrastaa niin järvillä kuin Nivajoessa.
  • Koskikalastusta voi harrastaa luvanvaraisesti Nivajoessa, johon istutetaan vuosittain taimenta.

Kalastuslupia myyvät:
    Pekka Kemppainen, Joukokylä, puh. 040 015 7614
    Vaarannivan Talouskauppa, puh. 040 536 0924 tai 050 550 4089
    Jorma Nissinen, Kuusela, puh. 040 027 4771

• Uimarannan kohdalla olevassa suvannossa voi kalastaa myös ahventa ja haukea onkien tai virvelöiden.
  • Polvijärven veneenlaskupaikalta pääsee vesistöjä pitkin muun muassa Naamankajärvelle, johon istutetaan vuosittain siikaa. Polvi- ja Naamankajärvestä saakin siian lisäksi mm. ahventa, haukea, muikkuja.
  • Geokätköily ja tiedossa oleva geokätkö sijaitsee uimarannan ympäristössä.
  •  Kylän halki kulkee kelkkareitti, jota pitkin pääsee aina Lappiin saakka.
  • Kirjastoauto Ranstakka kiertää alueella kahden viikon välein.

Likajoen mylly
Kyläyhdistyksen alueella sijaitsee vuonna 1885 rakennettu Likajoen mylly, joka sijaitsee noin 4 kilometriä kaakkoon Vaarannivasta, vanhojen metsien suojelualueella. Mylly toimii kyläyhdistyksen retkeilykohteena ja sinne on viitoitettu polku (1,7 km), joka lähtee Lehdonvaaralta. Reitti on merkitty molempiin suuntiin keltaisin maalitäplin.

Keihäspuron mylly
Leppälän asutuksen lähellä sijaitsevassa Keihäspurossa on hierrinmylly vuodelta 1816. Myllylle pääsee Kumpusuontieltä.

Rauta-aikainen Hytinaho
Vaarannivan koulun takana on vanhan rautahytin jäännökset. Pienen puron lounaispuolella, lännestä itään laskevassa rinteessä on palanutta kiveä ja rautakuonaa sisältävä kumpare ja kaksi miilukuoppaa. Raudanvalmistuspaikka sijaitsee lähellä Nivajoen rantaa ja se on rauhoitettu muinaismuistolain nojalla. (Lähde: Näljänkä Polkuja uuteen aikaan, Näljänkä-Seura, 2014, s.24)

Polvelan hautausmaa
Polvelan hautausmaa on vihitty käyttöön lokakuussa 1896 ja se sijaitsee Polvijärven ja Naamankajärven välissä olevassa Säynäjäniemessä. Hautausmaan rantatörmältä on löytynyt kivikautinen asuinpaikka.
Ajo-ohje: Vaarannivan kaupalta (Vaarannivantie 35E) noin 3-4 km Puolangan suuntaan. Viitta vasemmalla: Likajoentie ja tätä tietä ajetaan noin 7 km.

Harrasteseurat:

Polvelan Metsästäjät ry
pj. Timo Kinnunen, puh. 040 411 2256

Naamangan Erä ry
pj. Henri Manninen, puh. 040 546 9785

Näljängän Kalastuskunta
pj. Jouni Kinnunen, puh. 040 031 0069

Saunavuokraus
Vaaranniva ry:ltä voi vuokrata tavallista saunaa tai savusaunaa sekä grillikotaa ja laavua uimarannan ympäristöstä, joka on ihanteellinen retki- ja virkistäytymiskohde. Se sijaitsee  osoitteessa Vaarannivantie 43 eli noin yksi kilometri Vaarannivan Talouskaupalta Puolangalle päin. Uimarantaa on kehitetty kymmenien vuosien saatossa ja sinne pääsee autolla perille.

Tavallinen sauna                                           20 €/ kerta

Savusauna                                                        50 € / kerta

Grillikodan käyttö                                        5 €/ kerta

Yöpyminen /leiriytyminen                      10 €/yö  (sisältää laavun tai kodan käytön)

Savusaunan lämmitykseen voi saada opastusta tai se voidaan lämmittää kyläyhdistyksen puolesta, jolloin siitä peritään erikseen sovittava korvaus.

Maksut voi suorittaa yhdistyksen tilille nro: FI 35 5302 0440 0045 41, Mobile Pay:llä numeroon ... tai käteisellä Talouskaupan kassalle.

Vaarannivan uimaranta ja vuokrasauna
(Google Maps sijainnin plus code on 5956+GCC Vaaraniva, karttakoordinaatit 65,1578682, 28,3607347)