Vaaranniva ry toiminut

25 vuotta

Kyläyhdistys perustettiin vuoden 1987 keväällä. Nykyisellä nimellä eli Vaaranniva ry:nä se on rekisteröity yhdistysrekisteriin 10.8.1998. Sitä ennen, vuosina 1977-1987 kylä kuului Näljängän kylätoimikuntaan. Kyläyhdistyksen toiminta oli aika hiljaista 2010-luvulla, kun halukkaista toimijoista oli pulaa. Toiminta virisi kuitenkin uudelleen vuoden 2021 syksyllä kyläläisten toiveiden pohjalta.

Kyläyhdistyksen toiminta

Kyläyhdistyksen sääntöjen mukaan yhdistyksen tarkoituksena on ”koota kaikki alueellaan asuvat ihmiset yhteistoimintaan kylä-/asuinyhteisönsä hyväksi, jäsentensä aineellisen ja henkisen hyvinvoinnin edistämiseksi ja heidän ammattitietojensa ja –taitojensa kehittämiseksi.”

Yhdistyksen vuosikokous pidettiin Timolassa 21.4.2024 ja siellä päätettiin jatkaa sääntöjen viitoittamalla tiellä ja tänäkin vuonna panostetaan uimarannan viihtyisyyden ylläpitämiseen. Yhdistys päätti hakea Kainuun Leaderilta investointiavustusta, jotta uimarannalle saataisiin ostettua vähän käytetty aittarakennus.

Jäsenmaksun suuruus on edelleen 20 €/talous vuonna 2024 ja sen voi maksaa joko kaupalle  käteisenä tai yhdistyksen tilille.

Lisäksi tehtiin uimarannan käyttömaksuihin tehtiin pieni muutos seuraavasti:
- yöpyminen/ leiriytyminen 10 € (sisältää grillikodan ja laavun käytön)
- tavallinen sauna 20 €/kerta
- savusauna 50 €/kerta
- aitassa majoittumisesta päätetään myöhemmin, mikäli Aitta-hanke toteutuu suunnitellusti (lopullinen päätös asiassa saadaan juhannuksen tietämillä)

Keväällä 2023 valitut johtokunnan jäsenet jatkavat tehtävässään vielä vuoden. Johtokuntaan kuuluvat: Lea Kinnunen, Jari Kinnunen, Riku Kumpulainen, Jyrki Pantsu, Marko Polvinen, Matti Silfver, Pasi Torikka, varajäsen Markku Väisänen ja puheenjohtajana jatkaa Tatu Torikka.

Kesällä 2023 tapahtumiin osallistui kiitettävästi väkeä, joten tulevanakin kesänä on luvassa "jokaiselle jotakin" mukavaa yhdessä oloa ja tekemistä. Tutustu Tapahtumat-sivultamme, mitä, missä ja milloin Vaarannivassa tapahtuu.

Johtokunnan toiveena on, että kylä pysyy elinvoimaisena, virkeänä ja haluttuna asuinpaikkana, jossa vaalitaan yhteisöllisyyttä ja sosiaalista kanssakäymistä sekä autetaan apua tarvitsevia kanssaihmisiä.

----------
Johtokunta järjesti vuonna 2023 seuraavanlaista toimintaa:

10.6. Uimarannan talkoot, johon osallistui 24 henkilöä
1.7. Uimarannan Kesätapahtuma, johon osallistui noin sata henkilöä
28.7. Musiikkitapahtuma Naamankajärven rannalla hanurinsoiton ja karaoken merkeissä ja sinne osallistui rankkasateesta ja ukkosesta huolimatta reilut sata henkilöä
12.9. Ruoka- ja kahvitarjoilun järjestäminen metsästysmajalla Metsäkeskuksen vieraille
13.9. Rantaseurat uimarannalla ja paikalla oli 15 kyläläistä sekä kirkkoherra Tatu Ryyti
15.10. Koko perheen luontoretki Likajoen myllylle ja patikoimassa Lehdonvaaran tieltä oli 8 henkilöä sekä Rääkkyvaaran tien kautta oli tullut 3 henkilöä

Lisäksi johtokunta järjesti buffetin kesä- ja musiikkitapahtumassa. Kirpputoria kokeiltiin kesätapahtumassa, mutta se ei saanut suurta suosiota. Varojen hankkimiseksi yhdistykselle järjestettiin myös suuren suosion saaneet arpajaiset Naamankajärven musiikkitapahtumassa.

Uimarannalla on järjestetty lukuisia talkooprojekteja pienemmillä kokoonpanoilla pitkin kevättä, kesää ja syksyä uimarannan siisteyden ja viihtyisyyden varmistamiseksi. Myös polttopuutalkoita on järjestetty useamman kerran.  Uimarannasta on tullut suosittu vierailukohde ja siellä on käynyt kesän aikana lukuisia matkailijoita niin kotimaasta kuin ulkomailta.

Kylällä ei ole lämpimänä pidettävää kylätaloa, jonka takia kylmempinä ajanjaksoina yhteisiä tapahtumia on hankalampi järjestää.

Johtokunta kokoaa kyläläisiltä ja mökkiläisiltä vinkkejä ja ideoita tulevien vuosien toimintaa ajatellen. Tapahtumissa on esillä Vinkkilaatikko, johon osanottajat voivat laittaa omia toiveitaan, ideoitaan sekä kehittämisajatuksiaan.